« Tillbaka

Beredningsutskott 3

Motion 25 – Tillåta valreklam i brevlådorna under valtiden

Valarbetet är idag dyrt och många kan inte satsa stora pengar på sin kampanj. Nuförtiden finns det inte så många gratis reklamkanaler till förfogande för kandidaterna. Detta medför stora problem att få sin röst hörd, det politiska budskapet framfört och öka allmänt informationen om landets/kommunens/välfärdsområdets aktuella politiska kärnfrågor.

Att distribuera valannonser till brevlådor är idag ett av de få sätten att göra reklam till låg kostnad. Det är ett bra sätt att berätta för många människor om kandidaten, deras värderingar och mål. Många hushåll har bestämt sig för att de inte vill ha gratisreklam genom att sätta upp en skylt på dörren eller brevlådan som förbjuder spridning av annonser. I detta sammanhang skiljer man inte på kommersiell eller annan reklam.

Det är viktigt att medborgarna får information om de politiska frågor som är aktuella i ett kommande val också på tryckt material. Informationen kan inte koncentreras till digitala plattformar.

På detta sätt kan den röstberättigade bilda sig en uppfattning om de olika partiernas ståndpunkter. Detta kan också leda till att allmänhetens intresse för politiken och det politiska systemet ökar.


Beslutsförslag

ATT valreklam i postlådor under valtiden (en månad innan valen) inte skall klassas som reklam

ATT SFP arbetar för att utdelning av valreklam i postlådor är tillåten under valtiden före valen


Motionär

Lokalavdelningen SFP i Esboviken

Anne Ahlefelt, ordförande                          Martin Heinrichs, vice ordförande

Partifullmäktiges svar

Precis som motionären lyfter fram är det idag många som väljer att inte ta emot reklam i sina postlådor eller brevinkast. Dessa ”ingen reklam”-skyltar omfattar i praktiken all typ av icke-personlig utdelning både kommersiell, politisk eller annan. Någon särskild lag som uttryckligen förbjuder utdelning av politisk reklam finns inte, men det ses i stor utsträckning som en etablerad och respekterad praxis att följa mottagarens önskemål. Det är med andra ord tillåtet att dela ut valreklam i postlådor och brevinkast som har information om att reklam inte önskas.

Partiet ger rådet i valkampanjer att politisk reklam såsom broschyrer och flyers inte ska delas ut i postlådor och brevinkast som uttryckligen har information om att reklam inte önskas. Detta råd ges inte utgående från lagparagraf, utan uppfattas som en oskriven regel i samhället.

Politisk reklam som delas ut till mottagare som inte önskar reklam kan lätt orsaka mera skada till partiet och enskilda kandidater än ge positiva fördelar. Även under vårens valkampanj har partikansliet mottagit negativ respons av väljare då det i deras postlådor delats ut politisk reklam, fastän de har märkt ut att de inte vill motta reklam.

Beslutsförslag

Motionen föranleder inga åtgärder.