Beredningsutskott 3
Motion 29 – Stark språkkunskap är grunden för kreativitet, lärande och delaktighet i AI-eran
I takt med att artificiell intelligens utvecklas och teknologin förändrar vår vardag är det viktigare än någonsin att inse språkets betydelse för människans tänkande, kreativitet och samhälleliga delaktighet. SFP vill vara en progressiv föregångare som i det internationaliserande Finland ser språkutvecklingens möjligheter och stärker nationalspråkens och flerspråkighetens ställning i framtidens Finland.
Bakgrund
Forskning visar att en stark grundläggande språkförmåga, särskilt om den utvecklas i småbarnsåldern, är grunden för allt lärande och kreativt tänkande. Språket är inte bara ett verktyg för kommunikation, utan också ett sätt att begreppsliggöra världen, utveckla fantasin och delta i samhället. I synnerhet i AI-eran är det uppenbart att kritiskt tänkande, etisk reflektion och samhälleligt engagemang förutsätter djupgående språklig kompetens – förmågan att använda och förstå språk på ett rikt och nyanserat sätt.
SFP erkänner att språkkunskaper är både en individuell rättighet och en nationell konkurrensfördel. I framtiden behöver Finland starkare tvåspråkighet och flerspråkighet, där barn som talar svenska, finska eller andra språk får en stabil språklig grund för lärande och delaktighet. Att utveckla språkliga färdigheter tidigt skulle också minska risken för att unga hamnar utanför fortsatta studier, motverka segregation och minska samhällelig polarisering.
Mål
SFP:s mål är att säkerställa att alla barn i Finland har rätt och möjlighet att i småbarnsåldern lära sig ett språk särskilt väl – det språk som kommer att vara deras skolspråk och som ger dem förutsättningar för flerspråkighet och fullvärdig samhällsdelaktighet. Särskilt barn med invandrarbakgrund ska erbjudas stöd för att stärka sitt skolspråk både före och under skolgången.
Beslutsförslag
SFP arbetar aktivt för att Finland ska införa ett nationellt program med målet att stärka barns språkliga färdigheter och minska inlärningsklyftor relaterade till språk redan från småbarnspedagogiken. Programmets åtgärder omfattar följande:
- Mätning av ordförråd och språkliga färdigheter.
Barns ordförråd och språkutveckling ska systematiskt följas upp inom småbarnspedagogiken och i skolstadierna. Målet är att ta fram tydliga mätverktyg för att testa ordförråd och tidigt identifiera barn som behöver extra språkligt stöd. - Stärkande av språkinlärning genom individuella stödprogram
Individuella program för att stärka språkkunskaperna erbjuds, där ny teknologi används, exempelvis avatar-lärare och AI-baserade lärlösningar. Dessa möjliggör personliga inlärningsvägar och stärker undervisningens kvalitet för alla språkgrupper. - Säkerställande av att barn med invandrarbakgrund deltar i småbarnspedagogik
Alla barn i invandrarfamiljer ska få delta i småbarnspedagogik, där deras framtida skolspråk utvecklas redan före grundskolan. Detta stöder både lärande och jämlik delaktighet i samhället samt påverkar möjligheterna till fortsatta studier på lång sikt. - Pedagogiska lösningar som stöder flerspråkighet
Pedagogiska modeller utvecklas och god praxis delas, som stöder utvecklingen av flerspråkighet på basen av en stark grundläggande språkförmåga. På så sätt tryggas ett tvåspråkigt och flerspråkigt Finland även i framtiden.
SFP beaktar tryggandet av barns språkliga färdigheter i sitt partiprogram.
Motionär
Päivi Puntila, SFP i Esbo
Anna Korhonen, SFP i Esbo
Charlotta Jakobsson, SFP i Esbo
Partifullmäktiges svar
Motionärerna lyfter en viktig fråga om språkets roll i lärande, jämlikhet och samhällsdelaktighet, särskilt i en tid av teknologisk förändring. SFP delar uppfattningen att en stark språklig grund är avgörande för individens möjligheter till utveckling, utbildning och aktivt deltagande i samhället.
Språk är inte enbart ett kommunikationsverktyg. Det formar tankeförmåga, kreativitet och kritiskt tänkande. I detta sammanhang är det särskilt viktigt att se språkfärdighet som något som också möjliggör flerspråkighet. Att bygga vidare på ett starkt skolspråk ger barn och unga förutsättningar att lära sig flera språk och därmed stärka sin roll i ett mångspråkigt samhälle.
SFP anser att barns språkutveckling, oavsett språkbakgrund, bör stödjas tidigt – särskilt i småbarnspedagogiken. Barn från språkminoriteter, inklusive barn med invandrarbakgrund, ska ges rättvisa förutsättningar att utveckla goda färdigheter i det språk som fungerar som deras skolspråk.
Motionens förslag om ett nationellt språkprogram är ambitiöst och ligger i linje med SFP:s långsiktiga språk- och utbildningspolitiska mål.
Beslutsförslag
SFP arbetar för
- att barns språkliga färdigheter stärks genom tidiga insatser i småbarnspedagogiken
- att även barn från språkminoriteter får stöd i att utveckla ett starkt skolspråk som grund för flerspråkighet och delaktighet
- att utveckla pedagogiska modeller som främjar flerspråkighet.