« Tillbaka

Beredningsutskott 1

Motion 4 – För en gemensam religionsundervisning i grundskolan

I dagens skola delas elever fortfarande upp utifrån religion och livsåskådning, vilket skapar separata undervisningsgrupper och begränsar möjligheten till dialog och förståelse mellan olika trosuppfattningar. Jag anser att detta system är föråldrat och motverkar skolans mål om inkludering och likabehandling. I en modern och jämlik skola borde alla elever få en gemensam undervisning i åskådningsämnen där de tillsammans lär sig om olika religioner, etiska frågor och mänskliga rättigheter.

Religions- och livsåskådningsundervisningen i Finland är en kvarleva från en tid då samhället var mer homogent. Idag lever vi i en mångreligiös och sekulär verklighet där skolan har en viktig uppgift i att främja interkulturell förståelse och respekt. Genom en gemensam undervisning i åskådningsämnen får alla elever likvärdig kunskap och möjlighet att tillsammans reflektera kring religionens och livsåskådningarnas roll i samhället.

Erfarenheter från skolor som testat gemensam undervisning i åskådningsämnen, såsom Cygnaeus skola i Åbo, visar att detta inte bara är genomförbart utan också pedagogiskt framgångsrikt. Eleverna har fått en bredare förståelse för olika trosuppfattningar och en starkare gemenskap i klassen. Samtidigt har reformen inneburit en effektivare resursanvändning, då skolor inte längre behöver ordna separata grupper och parallell undervisning för elever beroende på religiös tillhörighet.

Jag anser att en gemensam religionsundervisning skulle ha flera fördelar:

  1. Ökad förståelse och sammanhållning – Elever får möjlighet att tillsammans lära sig om olika livsåskådningar, vilket minskar fördomar och stärker toleransen i samhället.
  2. Jämlik utbildning – Alla elever får samma grundläggande kunskaper om religion och etik, oavsett bakgrund eller trosuppfattning.
  3. Effektivare resursanvändning – Skolor slipper organisera separata grupper, vilket frigör resurser till annan undervisning.
  4. Demokratisk fostran – En gemensam undervisning stärker skolans roll i att fostra elever till aktiva och medvetna samhällsmedborgare.
  5. Anpassning till en modern verklighet – Skolan ska spegla dagens samhälle och ge eleverna verktyg att förstå olika synsätt och livsåskådningar.

För att detta ska bli verklighet krävs en förändring av lagstiftningen, som i dagsläget styr uppdelningen av åskådningsämnen efter religiös tillhörighet. Jag anser att det är dags att reformera religionsundervisningen så att den speglar vårt moderna och mångfacetterade samhälle.


Beslutsförslag

På basis av ovanstående föreslår jag:

  • att SFP arbetar för att religions- och livsåskådningsundervisningen i grundskolan ska vara gemensam för alla elever,
  • att SFP verkar för att lagstiftningen förändras så att uppdelningen av undervisningen efter religionstillhörighet avskaffas,
  • att SFP betonar vikten av en undervisning i åskådningsämnen som är inkluderande, kunskapsbaserad och främjar förståelse mellan olika livsåskådningar.

Motionär

Nicke Wulff

SFP i Åbo

Partifullmäktiges svar

Motionären lyfter en viktig diskussion om hur religions- och livsåskådningsundervisningen i grundskolan kan utvecklas för att bättre spegla ett mångfaldigt och inkluderande samhälle. Detta är en fråga som kommer upp med jämna mellanrum, senast på partidagen år 2023. Det är viktigt att vi ökar förståelsen för religionens betydelse, både ur ett historiskt och kulturellt perspektiv, men också synliggör den stora roll religionen har idag på många håll. Vi delar uppfattningen om att det är även viktigt att elever har en omfattande förståelse av olika religioner, livsåskådningar och tankesätt, och att skolan ska främjar förståelse, tolerans och gemenskap mellan elever med olika bakgrund. Samtidigt är det viktigt att se till att enskilda minoriteter inte känner sig utpekade, vilket både kan ske i en situation där man separeras från den övriga gruppen, men också ifall man ensam blir representant för sin tro eller kulturella hemvist i en gemensam grupp.

En arbetsgrupp utsedd av undervisnings- och kulturministeriet presenterade sin rapport under våren 2025. Gruppen hade en bred representation från både våra folkkyrkor, övriga religiösa samfund och andra aktörer. Bland rekommendationerna fanns bland annat att den egna religiösa tillhörigheten inte ska begränsa elevens rätt att välja ämne. När det gällde frågan om att ersätta religion och livsåskådning med ett nytt gemensamt ämne var arbetsgruppen ändå inte enig. Rätten till undervisning i den egna religionen ansågs viktig av flera. Det finns många aspekter att beakta, och ifall ett nytt ämne skapas behöver läroplan och läromedel tas fram med stor respekt för olika övertygelser.

Svenska folkpartiet har behandlat frågan på partidagen 2023 (Motion 44 – Ta modell av resten av Norden, förnya religionsundervisningen) och partidagen fastslog då att

 

SFP arbetar för

  • att möjligheten att delta i religions- eller livsåskådningsundervisning inte ska vara bunden till medlemskap i ett religiöst samfund.
  • att en del av undervisningen kunde ordnas gemensamt för alla.

Partidagens beslut har ännu inte förverkligats, och kan ses som ett bra första steg i en reform av ämnet. Det nuvarande systemet garanterar inte en tillräcklig nivå då tillgången på behöriga lärare inte motsvarar behovet. Arbetet behöver fortgå i dialog så att allas röster hörs.

Beslutsförslag

SFP arbetar för

  • att religions- och livsåskådningsundervisningen i grundskolan på sikt sammanförs i ett nytt ämne
  • att möjligheten att delta i religions- eller livsåskådningsundervisning inte ska vara bunden till medlemskap i ett religiöst samfund
  • att en del av undervisningen kunde ordnas gemensamt för alla
  • att jämlikhet i utformandet av det nya ämnet förverkligas genom att beakta minoriteternas behov och särdrag.